Poniżej przedstawiamy kilka zmian, które weszły w życie w ostatnim czasie lub wejdą w najbliższych miesiącach.
BIAŁA LISTA PODATNIKÓW (OD 01.09.2019, SANKCJE OD 1.01.2020)
Od września 2019 Ministerstwo Finansów udostępniło stronę, na której podatnicy mogą sprawdzić konto bankowe kontrahenta, na które wolno im przelać pieniądze za transakcje od 15 tysięcy zł za nabyte towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT (m.in. usługi budowlane, stal, węgiel, części do samochodów i motocykli, elektronika) – pełny załącznik pod tym linkiem :https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321754/12591307/12591308/dokument394880.pdf
W okresie 09/2019 – 12/2019 podatnicy mają czas na zaktualizowanie swoich kont bankowych i nie ma żadnych konsekwencji za przelewy na inne konta.
Od stycznia 2020 podatnik, który zapłaci kontrahentowi (innemu przedsiębiorcy) należność od kwoty 15 tys. zł brutto na inne konto niż podane na „białej liście podatników” nie będzie mógł zaliczyć wydatku do kosztów działalności. Jedynym ratunkiem będzie zgłoszenie tego faktu w urzędzie skarbowym do 3 dni od daty przelewu. Kontrola numerów rachunków bankowych będzie w Państwa gestii, ponieważ nasze biuro otrzymuje dokumenty z miesięcznym opóźnieniem i w razie pomyłki nic nie będzie dało się już zrobić.
Więcej szczegółowych informacji na stronie Ministerstwa Finansów KAS https://www.gov.pl/web/kas/pytania-i-odpowiedzi
SPLIT PAYMENT ORAZ LIKWIDACJA ODWROTNEGO OBCIĄŻENIA (OD 1.11.2019)
Od listopada 2019 nie będzie już miała zastosowania procedura odwrotnego obciążenia (głównie usługi budowlane (podwykonawcy), złom, stal). Sprzedawcy będą zobowiązani wystawiać faktury z normalną stawką VAT a dodatkowo przy fakturach na kwotę 15 tys zł i wyższą z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności”.
Za co będą kary ?
– Sprzedawca zostanie ukarany jeśli na fakturze nie umieści informacji o podzielonej płatności (kara w wysokości 30% wartości podatku VAT z faktury)
– Nabywca zostanie ukarany, gdy dokona zapłaty pomijając system podzielonej płatności (kara w wysokości 30% wartości podatku VAT z faktury)
Obie strony unikną kary:
– jeśli sprzedawca nie zawrze na fakturze informacji „mechanizm podzielonej płatności“, a nabywca mimo to zapłaci za pomocą split payment
– sprzedawca zawrze taką informację na fakturze, a nabywca zapłaci kwotę podatku VAT wynikająca z tej faktury na konto urzędu skarbowego.
Temat ten jest obszerny i budzi wiele wątpliwości, zostaną dla Państwa opracowane szczegółowe informacje i przekazemy je w terminie późniejszym.
OBOWIĄZKOWE ZAŁOŻENIE KONT FIRMOWYCH DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
W związku z powstaniem „białej listy podatników” przedsiębiorcy, którzy są czynnymi podatnikami VAT są zobowiązani do założenia konta firmowego, do którego bank automatycznie utworzy również konto VAT.
Firmowe konto bankowe musi również założyć przedsiębiorca (także zwolniony z VAT) dokonujący transakcji na kwotę 15 tysięcy i więcej. Dodatkowo podatnik – nabywca który otrzyma faktury z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie musiał zapłacić ją na konto główne i konto VAT sprzedawcy (przedsiębiorcy), a bez konta firmowego nie będzie to możliwe.
Doprecyzowano również, że kontem firmowym nie może być wspólne konto małżonków. Proszę zwrócić uwagę, że powyższe wymogi dotyczą transakcji firma – firma i nie mają zastosowania do transakcji firma – osoba prywatna.
KASY FISKALNE ONLINE (OD 1.01.2020)
Od stycznia 2020 kasy online muszą obowiązkowo posiadać przedsiębiorcy:
a) świadczący usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów;
b) sprzedający benzynę silnikową, olej napędowy oraz gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych.
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej w wysokości 90% ceny, ale max 700zł. Prawo do ulgi mają tylko Ci, którzy mają obowiązek zmiany kasy obecnej na kasę online.
NIP NA PARAGONIE (OD 1.01.2020)
Obecnie przedsiębiorcy mogą wystawić fakturę do każdego paragonu z kasy fiskalnej. Od stycznia 2020 taką fakturę będzie można wystawić tylko do paragonu, na którym znajduje się NIP nabywcy.
Jeśli podatnik nie zastosuje się to wymogów i wystawi fakturę do paragonu bez NIP będzie ukarany sankcją 100% podatku VAT wykazanego na tej fakturze.
Nie oznacza to, że wszyscy musimy wymienić kasy fiskalne na nowe by dało się umieścić NIP na paragonie. Jeśli kasa fiskalna nie ma takiej funkcji sprzedawca wystawia albo paragon albo fakturę. Innymi słowy podatnik-nabywca już w momencie zakupu musi wyrazić chęć otrzymania faktury.
Powyższe nie dotyczy usług TAXI – wystawianie faktur zostaje wg. starych zasadach.
Nie tylko sprzedawcom grożą sankcje – jeśli podatnik-nabywca odliczy VAT z faktury wystawionej do paragonu bez NIP – będzie musiał zwrócić do urzędu skarbowego cały VAT plus karę w wysokości 100% odliczonego podatku VAT.
SPRZEDAŻ INTERNETOWA (BRAK LIMITU ZWOLNIENIA 200 TYS DLA NIEKTÓRYCH TOWARÓW)
Od września 2019 sprzedaż internetowa niektórych towarów (bez fizycznego udziału stron) została wyłączona ze zwolnienia do 200tys zł na rok. Dotyczy to sprzedaży :
– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1)
– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26)
– urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27)
– maszyn i urządzeń, gdzie indziej nie sklasyfikowanych (PKWiU 28)
– hurtowych i detalicznych części do pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3), motocykli (PKWiU 45.4) (tak jak do tej pory, obejmuje to również handel stacjonarny)
Powyższe oznacza, iż sprzedaż choćby jednej rzeczy z w/w grup skutkuje obowiązkiem rejestracji jako czynny podatnik VAT.
OPŁATA ZA TORBY FOLIOWE (POW.15 MIKRONÓW / BYŁO POW.50)
Od września 2019 roku wszystkie torby foliowe powyżej 15 mikrometrów zostały objęte opłatą recyklingową. Sprzedawca wydając klientowi reklamówkę jest zobowiązany do pobrania opłaty, co najmniej 20 groszy + VAT. Dotyczy to zarówno sprzedaży detalicznej jak i hurtowej. Osoby prowadzące sklepy i hurtownie oferujący torby z tworzywa sztucznego będą musieli też prowadzić ewidencję liczby nabytych i wydanych toreb objętych opłatą recyklingową w formie papierowej lub elektronicznej i przechowywać ją 5 lat. Przedsiębiorca mający więcej niż jeden sklep będzie musiał ją prowadzić oddzielnie dla każdej placówki.
Więcej można dowiedzieć się czytając ciekawy artykuł https://www.pit.pl/aktualnosci/zmiany-w-zakresie-pobierania-oplaty-recyklingowej-za-torby-foliowe-963908
OBNIŻENIE PODATKU Z 18% NA 17%
Od 1 października 2019 roku obniżona zostanie stawka podatku dochodowego z 18% na 17% dla dochodów poniżej 85.528zł (I próg skali podatkowej).
Dodatkowo podstawowe koszty uzyskania przychodu dla pracowników z kwoty 111,25 zł wzrosną do 250zł/m-c, a podwyższone koszty uzyskania przychodu z 139,06zł wzrosną do 300zł / m-c.
Zmiana stopy procentowej oraz podniesienie kosztów uzyskania przychodów wpłynie na zwiększenie wynagrodzenia netto pracowników/ zleceniobiorców.
W przypadku przedsiębiorców zmiana stopy procentowej minimalnie zmniejszy wysokość należnego podatku dochodowego (odczuwalność tej zmiany będzie zależała od wysokości dochodu).